"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul dan janganlah kamu mengkhianati amanat-amanat yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui....." (surah Al-Anfal : 27)

BLOG OWNER

My photo
Dulu di CONVENT...sekarang di JEPS...

Pages

Friday, May 6, 2011

Kacang hijau


Kacang hijau sering dijadikan sajian makanan pelbagai golongan masyarakat di negara kita. Harganya murah dan mudah untuk didapati. Ia juga mempunyai banyak khasiat. 

Ia dipercayai berasal dari India. Kacang hijau mengandungi protein, vitamin A, vitamin E, kalsium dan banyak lagi zat yang amat diperlukan oleh tubuh. Kandungan protein dalam kicang hijau mampu menggantikan sumber protien haiwan seperti yang terdapat dalam daging dan ikan. Ia juga penting untuk membantu tumbesaran badan selain mampu membina darah.

Kacang hijau juga boleh mengatasi penyakit anemia (kurang sel darah merah), melancarkan pembuangan air besar, membantu mencuci perut  dan mengubat penyakit pada hati. Pengambilannya secara berlebihan tidak memudaratkan, malah mampu mensatabilkan zat dalam tubuh. Menurut kajian, kacang hijau mampu menurunkan suhu badan ketika demam dengan lebih cepat berbanding ubat-ubatan yang lain.

Jika sayur-sayuran atau kekacang yang lain akan kehilangan nutrisi jika dimasak terlalu lama, tidak bagi kacang hijau. Walaupun dimasak dalam kadar masa yang lama, kacang hijau tidak akan hilang khasiatnya.

No comments:

Post a Comment